Skuteczna komunikacja w związku

Skuteczna komunikacja

Według psychologa, profesora Mieczysława Plopy, komunikacja w związku to dynamiczny proces, trwający od czasu poznania się partnerów, w który włączone jest całe „ja” każdej z osób. Owo „ja” zawiera w sobie doświadczenie, wychowanie, system wartości, aspiracje, cele życiowe.

Jak zatem komunikować się by unikać konfliktów w związku?

Należy zdawać sobie sprawę, iż w pierwszej fazie związku większość par opiera się na tak zwanej komunikacji pozornej. Polega ona na spostrzeganiu samych pozytywów relacji takich jak atrakcyjność, czy wzajemna namiętność. Komunikacja pomiędzy dwojgiem ludzi nie jest wtedy prawdziwa, mówimy wówczas, że na początku każdej relacji partnerzy patrzą na siebie przez tzw różowe okulary.

Część osób na etapie takiej komunikacji pozornej pozostaje na zawsze. Nie konfrontują się oni bowiem z rzeczywistymi problemami, ani nie próbuje wzajemnie się zrozumieć ani dotrzeć do głębszej relacji między sobą, a taka zubożona relacja prowadzi do tak zwanego konfliktu komunikacyjnego. Polega on na tym, iż pewne wzorce rozmów i zachowań tworzą powtarzalny, niezmienny i dysfunkcjonalny cykl wzajemnych pomówień i oskarżeń.

Wśród czynników niekorzystnych dla dobrej komunikacji wyróżnia się głównie: postawę ignorowania partnera, niedocenianie, brak zainteresowania czy przypisywanie sobie nawzajem złych intencji.

Natomiast dla prawidłowej komunikacji w związku najważniejsze są:

  • praca nad sposobami komunikowania się,
  • dochodzenie do kompromisu,
  • chęć zrozumienia drugiej osoby,
  • potwierdzanie wartości partnera,
  • pozytywne nastawienie,
  • dotrzymywanie tajemnic,
  • znalezienie właściwego czasu na rozmowę,
  • wzajemne uznanie wyrażanych uczuć, także i tych negatywnych,
  • udzielanie komunikatów zwrotnych i szczerość.

Co możesz przede wszystkim zrobić, by poprawić swoją komunikację w związku?

Słuchaj uważnie partnera

Komunikacja w związku wiąże się przede wszystkim z umiejętnością słuchania. Jeśli będziesz umiał odbierać informację, które inna osoba próbuje przekazać, eliminujesz niepotrzebne napięcie.

W komunikacji interpersonalnej ważne jest, abyś utrzymywał kontakt wzrokowy, odpowiedni do sytuacji wyraz twarzy, a Twoja postawa powinna wskazywać, że zależy Ci na drugiej osobie.

Aby pokazać, że słuchasz, możesz podsumować to, co powiedział partner, a następnie poprosić o potwierdzenie, aby upewnić się, że wszystko prawidłowo rozumiesz.

Słuchaj partnera bez przerywania mu, nie baw się przedmiotami, czy nie klikaj w telefon, robi to bowiem wrażenie lekceważenia

Krytykuj konstruktywnie

Musisz umieć komunikować negatywne uczucia. Ważne jest, abyś umiał wyjaśnić partnerowi własne odczucia bez wszczynania kłótni.

Dobrze jest też, rozwijać umiejętność mówienia. Jeśli nie podoba Ci się coś, co partner zrobił, krytykuj zachowanie nie osobę. Nie atakuj, wyrażaj to o co Ci chodzi z szacunkiem

Mów precyzyjnie i jednoznacznie

Dobrze jest, abyś precyzował o co dokładnie Ci chodzi, bez możliwości dawania partnerowi pola do zbyt dowolnej interpretacji tego, co mówisz. Zamiast komunikować „kochaj mnie”, mów jasno o co Ci chodzi. np. „przytul mnie, kiedy wychodzisz do pracy”, „wyślij do mnie smsa, w którym dasz do zrozumienia, że zależy Ci na mnie”.

Nie uogólniaj

Nie generalizuj używając słów takich jak „zawsze” „wszędzie” „nigdy”, Mówiąc „nigdy mnie nie słuchasz” albo „zawsze na ciebie czekam” zapewne nie masz racji, bo takie sytuacje nie wydarzają się bezustannie, tylko czasami. Zamiast tego używaj komunikat „Ja”.

Unikaj protekcjonalności i zrzędzenia

Nie dawaj rad, jeśli partner Cię o nie nie prosi. Mówiąc innym jak się mają zachowywać, ustawiasz się na pozycji zwierzchnika. Nie wracaj też do przeszłości, nie da się jej już zmienić. Mów jasnymi komunikatami, które dotyczą sytuacji tu i teraz.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Przewiń do góry